Дитячі
заповіді для мам, татусів, бабусь і дідусів
1. Шановні
батьки! Пам’ятайте, що ви самі запросили мене у свою родину. Колись я залишу
батьківську оселю, але до того часу навчіть мене, будь ласка, мистецтва слухати
й бути людиною.
2. У
моїх очах світ має інший вигляд, ніж у ваших. Прошу вас, поясніть мені, що,
коли, чому кожен із нас у ньому має робити.
3. Мої
ручки маленькі – не очікуйте від мене досконалості, коли я застеляю ліжко,
малюю, пишу або кидаю м’яча.
4. Мої
почуття ще недозрілі – прошу, будьте чутливими до моїх потреб. Не нарікайте на
мене цілий день.
5. Щоб
розвиватися, мені потрібне ваше заохочення, а не тиск. Лагідно критикуйте й
оцінюйте, але не мене, а лише мої вчинки.
6. Дайте
мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб я на помилках учився.
Тоді я зможу самостійно приймати рішення у дорослому житті.
7. Прошу,
не робіть усього за мене, бо я виросту переконаним у своїй спроможності
виконувати завдання лише відповідно до ваших очікувань.
8. Я
вчуся у вас усього: слів, інтонації, голосу, манери рухатися й поводитися. Ваші
слова, почуття, вчинки повертатимуться до вас через мене. Так справедливо
влаштувала природа зв’язок між поколіннями. Тому вчіть мене, будь ласка,
найкращого.
9. Пам’ятайте,
що ми з вами не випадково: ми маємо допомагати одне одному в цьому безмежному
світі.
10. Я хочу відчувати вашу любов, хочу, щоб ви частіше
брали мене на руки, пригортали, цілували. Але обережно, аби ваша любов не
перетворилась на милиці, що заважатимуть мені робити самостійні кроки.
Любі мої! Я вас дуже люблю!!! Покажіть мені, що й ви мене любите.
Заповіді
для батьків
1. Якщо
дитину постійно критикують - вона вчиться ненавидіти.
2. Якщо
дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.
3. Якщо
дитину висміюють - вона стає замкненою.
4. Якщо
дитині постійно докоряють - вона вчиться жити з почуттям провини.
5. Якщо
дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.
6. Якщо
дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.
7. Якщо
дитина живе в розумінні добра й доброзичливості - вона вчиться знаходити любов
у цьому світі.
Під час
спілкування з дитиною не слід уживати наступні висловлювання:
· Я тисячу разів говорив тобі, що…
· Скільки разів треба повторювати…
· Про що ти тільки думаєш…
· Невже тобі важко запам’ятати, що…
· Ти стаєш…
· Ти такий самий як…
· Відчепись, мені ніколи…
· Чому твоя подруга (друг) така (такий), а ти –
ні…
Спілкуючись
із дітьми, бажано вживати наступні висловлювання:
· Як добре, що ти в мене є.
· Я так рада тебе бачити.
· Мені так добре з тобою.
· Добре, що ти прийшов(ла).
· Я за тобою скучила.
· Мені приємно, що ти саме так зробив(ла)
· Спасибі тобі,я дуже вдячна.
· Якби не ти, я ніколи із цим не впорався(лась)
· Я вірю в тебе, ти з усім впораєшся.
1. Любіть дитину не за те, що вона розумна чи
красива, а за те, що вона вам рідна.
2. Головне новоутворення підліткового періоду – відкриття
своєї індивідуальності, свого «Я».
3. У цей час починається перебудова організму – дитина
стає імпульсивною, у неї часто змінюється настрій, виникають конфлікти з
ровесниками, бунт проти батьків.
4.У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути
самостійність, звільнитись від батьківської опіки, з’являється страх перед
невідомим дорослим життям.
5. Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки
підлітка в сім’ї, у школі.
6. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю
поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.
7.Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як
позитивним, так і негативним.
8. Дитина має підвищений рівень тривожності.
9. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам
не слід залишати своїх дітей без нагляду.
10. Розширюється коло спілкування.
11.Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності.
12.З’являються нові авторитети.
13. Недоліки і суперечності в поведінці близьких і
старших сприймаються гостро й хворобливо.
14. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників,
а не диктаторів.
Батькам
майбутніх першокласників!
Ведемо
дитину в перший клас.
Поради
психолога батькам першокласників
Підготовка до школи – процес і урочистий, і хвилюючий
одночасно. І не тільки для малюка, який вже через місяць стане
"дорослим" школярем, але і для його мами й тата. Часом більше самих
першокласників хвилюються їхні батьки, які хвилюються, чи готовий їх синок чи
донька до першого класу. До того ж напередодні школи майбутні першокласники
часто задають їм питання, на які складно відповісти навіть дорослому.
Саме тому ми постаралися відповісти на
"недитячі" питання майбутніх першокласників і дати поради батькам про
те, як підготувати дитину до шкільного життя.
Влаштуйте прогулянку до школи. Обов'язково проведіть дитині невелику
екскурсію до школи: походіть по двору і навколо неї, а потім увійдіть
всередину. Бажано показати дитині, в якому класі вона буде вчитися. Періодично
можна ходити гуляти до школи, граючи по дорозі у щось. Так дорога до школи буде
завжди викликати хороші асоціації у малюка.
Збирайте портфель та одягайте форму. Непогано кілька разів за місяць потренувати
збори до школи: нехай першокласник самостійно надіне шкільну форму. Потім мама
або тато, розкидавши його шкільне приладдя по підлозі, покаже, як збирати
портфель і що куди класти.
Грайте в школу.Батьки можуть посадити дитину серед іграшок і
провести "урок", при цьому попросити малюка встати, коли мама -
"вчителька" входить в "клас", потім сісти за парту, взяти в
руку ручку, відкрити зошит. Так для дитини не будуть незвичними ці
"команди", коли вона почує їх у школі, і вона легко їх виконає. Також
доведеться пояснити першокласникові, що в школі його будуть називати за прізвищем.
Тому необхідно навчити його реагувати і відгукуватися на прізвище, наприклад, у
грі в школу звертатися не інакше як "Петров", "Сидоров"
і т. д.
Встаємо раніше. Місяця, щоб привчити дитину вставати раніше,
вистачить. Досить щодня віднімати від її сну по 5-10 хвилин. Тоді першого
вересня малюк не буде сонно позіхати на лінійці. Але пробудження дитини має
супроводжуватися приємними для неї діями, наприклад, усмішкою або обіймами
мами.
Дружимо з годинником .Необхідно поставити в кімнаті малюка
годинник, навчивши його по ньому розбиратися в часі. Це стане в нагоді в школі,
наприклад, щоб знати, скільки хвилин є на виконання завдання. Також важливо,
щоб малюк вмів укладатися в терміни. Для цього слід скласти графік його
звичайного дня і повісити на видному місці. А коли малюк буде, наприклад,
малювати, грати або їсти, можна звернути його увагу на те, скільки йому ще
залишилося часу на цю дію за розкладом.
Вчимося порядку. Нехай у малюка з'являться всілякі папки,
коробочки, файлики, і він навчиться складати туди свої малюнки, фломастери
та інші дрібниці. Розвивати цю навичку потрібно заздалегідь, щоб школяр не
був Машею-растеряшею. До речі, можна розвісити по кімнаті невеликі
записочки, наприклад, "акуратно повісь речі на стілець" - це буде
сигналом до дії.
Більше зеленого.Цей колір і стимулює увагу, і розслаблює. Бажано,
щоб в кімнаті малюка з'явилося щось зелене. Психологи кажуть, що тільки після 7
років у дитини починають працювати частини мозку, які відповідають за утримання
тіла в одній позі. До 7 років приборкати маленького "зірвиголову"
дійсно складно. Але тим не менш протягом останнього місяця до школи батьки
можуть розвивати навички посидючості в дитини. Адже в школі без них доведеться
непросто.
Шийте чи грайте в шахи. Активних дівчаток можна навчити шити або
плести з бісеру, а хлопчиків - грати в шахи, шашки. Бажання виграти у мами чи
тата або зшити красиву іграшку "переважать" бажання дитини постійно
відволікатися на все підряд і не сидіти на місці (це спрацює, тільки якщо
малюка вдасться зацікавити).
Формуйте позитивний образ школи.Ні в якому разі не потрібно говорити
першокласникові фрази типу "закінчилося дитинство, почалося доросле
життя" або "не будеш слухати вчительку, вона тебе покарає". Так
любов до школи в нього точно не виховати. Добре, якщо б перша вчителька
написала листа майбутньому учневі, розповівши про те, як вони цікаво будуть
проводити час у школі, скільки всього нового він дізнається, як багато друзів
з'явиться. Якщо домогтися творчого підходу від учителя не вдалося, розповісти
про все це повинні батьки. Ще від них вимагається більше хороших забавних
історій з їх шкільного життя, наприклад, про те, як вони знайшли свого першого
шкільного друга. Також можна показати першокласникові батьківські шкільні
фотографії.
Не залякуйте оцінками. Казати дитині про те, що вона повинна
приносити тільки хороші оцінки заборонено. Тим більше що в 1-му класі їх не
ставлять. Краще вже зараз завести журнал досягнень малюка, щодня записуючи туди
кожен його успіх, наприклад, "сьогодні малюк сам почистив зуби". Тоді
він буде знати, що хороші оцінки - це не єдині його заслуги перед батьками і
перестане боятися принести "двійку", коли буде ходити до школи.
Більше рольових ігор. В останній місяць потрібно якомога частіше
запрошувати дітей у будинок (ще краще - майбутніх однокласників). Хай грають в
будь-які рольові ігри: доктор-пацієнт, дочки-матері або постановки улюблених
мультфільмів. Саме на основі таких ігор діти вчаться знаходити спільну мову між
собою.
Не "ліпіть" вундеркінда. За місяць до школи не потрібно намагатися
підтягти всі "хвости", годуючи дитину новою інформацією. Педагоги та
психологи не радять відточувати уміння дитини до досконалості, наприклад, вчити
її читати не 30 слів за хвилину, як годиться першокласникові, а 60. Так, з
одного боку, бути лідером серед своїх однолітків приємно будь-якій дитині, але
з іншого - відсутність "конкуренції" вбиває прагнення поліпшувати
свої навики. У той час як успіх того ж сусіда по парті - хороший стимул для
"відсталого" першокласника навчитися читати трохи швидше.
Тренуйте увагу і не тільки. Наприклад, хороша гра для тренування пам’яті
і уважності: розкласти на столі десять будь-яких предметів. Нехай малюк уважно
подивиться на них протягом 1 хвилини, намагаючись запам'ятати якомога більше, а
потім, не дивлячись на стіл, розповість, що там лежить. Ще можна забрати один
предмет і замість нього покласти другий - нехай скаже, яку річ замінили.
Дуже добре тренувати мислення прямо під час чергової
прогулянки. Наприклад, дати дитині таке завдання: розкласти поняття на складові
(варіант: що входить в поняття взуття?), А потім, навпаки, "зібрати"
в одне ціле, назвавши поняття (варіант: кіт, собака, жираф, ведмідь - хто це?).
Нарешті, мова. Прочитавши казку на ніч, мама або тато можуть
попросити малюка переказати почуту історію і відповісти на декілька нескладних
питань по ній. Так першокласник навчиться висловлювати свою думку,
розмірковувати на задану тему і чітко відповідати на запитання.
Правила
батьківської поведінки в організації навчання дитини
1. Сприяйте дитячій автономності
(самостійності). Чим більше ви вимагаєте її (самостійності) в усіх сферах
повсякденного життя, тим більше зможе ваша дитина працювати з почуттям
відповідальності в шкільній сфері. Автономне (самостійне) навчання є тією
ціллю, в напрямку якої ви маєте працювати, тому що самостійність є
найважливішим елементом ефективного і тривалого процесу навчання. Хваліть свою
дитину за самостійні дії, наприклад, за самостійне розпізнавання помилок.
2. Якщо ваша дитина потребує допомоги,
спонукайте її до того, щоб вона сама знайшла шляхи розв’язання. Допоможіть їй
завдяки підказкам, таким як, наприклад, вказівка на довідники, знаходження
правил, відгадування ребусів та інше, що може привести до шляхів розв’язання.
Не спонукайте свою дитину тільки до одного шляху розв’язання.
3. Дайте своїй дитині можливість перенести
знання зі школи на домашній рівень і таким чином практично їх засвоїти.
4. Визнайте здобутки дитини. Надавайте перевагу
похвалі (заохоченню), а не докорам. Похвалою та заохоченням Ви досягнете чогось
набагато легше та краще, ніж ниттям, нагадуваннями і іншими покараннями.
5. При похвалі звертайте увагу на те, щоб не
обмежувати її критикою («Дев’ять, звичайно, чудово, але без двох дурних помилок
це могло бути б дванадцять»). Будьте обережними в обходженні із заохоченнями
(винагородами) як визнанням здобутку (ефективності).
6. Не ставте перед своєю дитиною завищені
вимоги. Не робіть їх строгішими ніж вимоги вчителів, наприклад, вимагаєте
виконання додаткових завдань.
7. Будьте зразком у поведінці. Вимагайте від
своєї дитини не більше, ніж від себе самого. Дитина, яка, наприклад, бачить
своїх батьків, які читають, швидше й сама читатиме, ніж дитина, батьки якої
часто сидять перед телевізором.
8. Говоріть, по можливості,
якомога позитивніше про школу, вчителів та предмети. Вашій дитині
досить того, що вона бореться зі своїми власними упередженими думками.
1.Формуйте позитивне ставлення до школи
2. Виявляйте інтерес до шкільних справ та
успіхів дитини.
3. Формуйте адекватну самооцінку.
4. Не перевантажуйте дитину надмірними
заняттями, чергуйте їх з грою, не ставте до дитини завищених вимог.
5. Навчайте етичних норм спілкування з
однолітками та дорослими.
6. Привчайте самостійно долати труднощі, які під
силу подолати 6-річній дитині.
7. Сприяйте підвищенню самооцінки дитини,
частіше хваліть її, але так, щоб вона знала за що.
8. Пам’ятайте, що кожна людина має право на
помилку.
9. Частіше згадуйте себе у дошкільному віці.
10. Уникайте змагань і видів робіт, що враховують
швидкість.
11. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми,
особливо якщо вона є менш успішною, ніж інші діти.
Немає коментарів:
Дописати коментар